Czynności notarialne
Kancelaria notarialna Mirosława Pracza i Pauliny Pracz ma swoją siedzibę w Koszalinie. Zakres podejmowanych przez Notariuszy czynności jest uregulowany przez ustawę z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o Notariacie. Zgodnie z ustawą, Notariusze mają uprawnienia do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub chcą nadać formę notarialną. W zakresie świadczonych usług Notariusze zapoznają się z przedłożoną dokumentacją i sporządzają projekty aktów notarialnych, które następnie są przez nich odczytywane i podpisywane. W ramach dokonywanych czynności Notariusze działają jako osoby zaufania publicznego, a sporządzane dokumenty mają charakter dokumentów urzędowych. Nadrzędnym celem Notariuszy jest wykonywanie zawodu z poszanowaniem interesu publicznego i prywatnego, oraz z zachowaniem tajemnicy zawodowej. W związku z dokonywanymi czynnościami Notariusze nieodpłatnie wyjaśniają klientom skutki i ich znaczenie prawne.
WYKONYWANE CZYNNOŚCI NOTARIALNE:
- sprzedaż nieruchomości/użytkowania wieczystego/spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- umowy przedwstępne
- darowizny
- hipoteki
- służebności
- oświadczenia o poddaniu się egzekucji
- akty poświadczenia dziedziczenia
- testamenty
- odrzucenie spadku
- przyjęcie spadku
- dział spadku
- umowy spółek/zmiany umów spółek
- protokoły ze zgromadzeń wspólników
- protokoły ze zgromadzeń akcjonariuszy
- protokoły z walnych zgromadzeń spółdzielni
- umowy zbycia udziałów/ogółu praw i obowiązków wspólników w spółkach handlowych
- zniesienie współwłasności
- umowy deweloperskie
- umowy majątkowe małżeńskie
- podział majątku wspólnego
- rygory egzekucyjne
- protokoły
- pełnomocnictwa
- protesty weksli i czeków
- zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem
- przechowywanie pieniędzy/ papierów wartościowych
- sporządzanie projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów
- inne czynności
DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO PRZEPROWADZENIA CZYNNOŚCI
• najem okazjonalny – oświadczenie o poddaniu się egzekucji:
– podpisana umowa najmu okazjonalnego;
– dane dotyczące nieruchomości (np. numer księgi wieczystej), która ma zostać wskazana jako nieruchomość, do której najemca się przeniesie w przypadku obowiązku opróżnienia lokalu;
– dane osoby (właściciela lub osoby posiadającej tytuł prawny), która złoży oświadczenie o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w nieruchomości.
• umowa sprzedaży lokalu:
– podstawa nabycia nieruchomości;
– wypis z rejestru lokali, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej;
– zaświadczenie, czy nieruchomość jest położona w strefie rewitalizacji, lub Specjalnej Strefie Rewitalizacji, a jeżeli jest, to wraz z informacją, czy gminie przysługuje prawo pierwokupu nieruchomości;
– ewentualne zaświadczenie o braku osób zameldowanych;
– zaświadczenie ze wspólnoty/spółdzielni o braku zaległości w opłatach;
– dane osobowe stron umowy (imiona, nazwiska, numery PESEL, numery dowodów osobistych/paszportów, imiona rodziców, miejsca zamieszkania, stany cywilne);
– ewentualne umowy majątkowe małżeńskie;
– dane do umowy: cena, sposób zapłaty, numer rachunku bankowego, termin wydania nieruchomości.
• umowa sprzedaży nieruchomości gruntowej:
– podstawa nabycia nieruchomości;
– wypis z rejestru gruntów, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej;
– wyrys z mapy ewidencyjnej, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej, jeżeli nieruchomość ma zostać odłączona do innej księgi wieczystej;
– wypis z kartoteki budynków, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej, jeżeli na nieruchomości są posadowione budynki;
– zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, lub o braku obowiązującego planu dla nieruchomości;
– odpis ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy (jeśli została wydana);
– zaświadczenie, czy nieruchomość jest położona w strefie rewitalizacji, lub Specjalnej Strefie Rewitalizacji, a jeżeli jest, to wraz z informacją, czy gminie przysługuje prawo pierwokupu nieruchomości;
– zaświadczenie, czy nieruchomość jest lasem w rozumieniu ustawy o lasach objętym uproszczonym planem urządzenia lasu, lub czy została dla niej wydana decyzja na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy o lasach;
– decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości;
– ewentualne zaświadczenie o braku osób zameldowanych w budynku posadowionym na nieruchomości;
– dane osobowe stron umowy (imiona, nazwiska, numery PESEL, numery dowodów osobistych/ paszportów, imiona rodziców, miejsca zamieszkania, stany cywilne);
– ewentualne umowy majątkowe małżeńskie;
- dane do umowy: cena, sposób zapłaty, numer rachunku bankowego, termin wydania nieruchomości.
• umowa darowizny lokalu:
– podstawa nabycia lokalu przez darczyńcę;
– wypis z rejestru lokali, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej;
– zaświadczenie ze wspólnoty/spółdzielni o braku zaległości w opłatach;
– dane osobowe stron umowy (imiona, nazwiska, numery PESEL, numery dowodów osobistych/ paszportów, imiona rodziców, miejsca zamieszkania, stany cywilne);
– ewentualne umowy majątkowe małżeńskie.
• umowa darowizny nieruchomości gruntowej:
– podstawa nabycia nieruchomości przez darczyńcę;
– wypis z rejestru gruntów, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej,
– wyrys z mapy ewidencyjnej, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej, jeżeli nieruchomość ma zostać odłączona do innej księgi wieczystej,
– wypis z kartoteki budynków, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej, jeżeli na nieruchomości są posadowione budynki;
– zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, lub o braku obowiązującego planu dla nieruchomości,
– odpis ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy (jeśli została wydana),
– decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości,
– dane osobowe stron umowy (imiona, nazwiska, numery PESEL, numery dowodów osobistych/paszportów, imiona rodziców, miejsca zamieszkania, stany cywilne),
– ewentualne umowy majątkowe małżeńskie.
• sprzedaż lub darowizna spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:
– podstawa nabycia;
– zaświadczenie ze spółdzielni, że lokal przysługuje sprzedającemu/darczyńcy, wraz z informacją o ewentualnym założeniu księgi wieczystej, z którego wynika również numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, na której znajduje się budynek, w którym położony jest lokal;
– zaświadczenie ze spółdzielni, o tym czy zbywca posiada zaległości wobec spółdzielni;
– dane osobowe stron umowy (imiona, nazwiska, numery PESEL, numery dowodów osobistych/paszportów, imiona rodziców, miejsca zamieszkania, stany cywilne);
– ewentualne umowy majątkowe małżeńskie;
– ewentualne zaświadczenie o braku osób zameldowanych w lokalu;
– dane do umowy: cena, sposób zapłaty, numer rachunku bankowego, termin wydania nieruchomości, wartość prawa zbywanego w drodze darowizny.
• protokół ze Zgromadzenia Wspólników/Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy:
– tekst jednolity umowy spółki;
– numer KRS;
– porządek obrad.
• umowa majątkowa małżeńska:
– odpis skrócony aktu małżeństwa (w przypadku gdy umowa jest zawierana po zawarciu małżeństwa);
– dane osobowe małżonków (imiona, nazwiska, numery PESEL, numery dowodów osobistych/ paszportów, imiona rodziców, miejsce zamieszkania);
– dokumenty dotyczące nieruchomości (w przypadku gdy ma zostać objęta umową).
• testament:
– dane spadkodawcy (imiona, nazwisko, numer PESEL, numer dowodu osobistego/paszportu, imiona rodziców, miejsce zamieszkania, obywatelstwo);
– dane spadkobierców (imiona, nazwisko, numer PESEL, imiona rodziców);
– ewentualne dane dotyczące przedmiotów, co do których mają być sporządzone zapis zwykły lub windykacyjny
• poświadczenie dziedziczenia:
– odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy;
– dowód osobisty spadkodawcy lub zaświadczenie o numerze PESEL;
– odpis skrócony aktu małżeństwa spadkodawcy, jeżeli pozostawał w związku małżeńskim,
– odpisy skrócone aktów urodzenia spadkobierców, w przypadku mężczyzn, oraz w przypadku kobiet, gdy nie zawierały związku małżeńskiego;
– odpisy skrócone aktów małżeństwa spadkobierców – kobiet, jeżeli zawierały związek małżeński;
– ewentualne odpisy skrócone aktów zgonu osób należących do kręgu spadkobierców ustawowych (po ustaleniu w kancelarii);
– ewentualny testament;
– ewentualne protokoły zawierające oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku;
– ewentualna umowa o zrzeczenie się dziedziczenia;
– numer księgi wieczystej nieruchomości, która wchodzi w skład spadku.
• umowa o zrzeczenie się dziedziczenia:
– dane spadkodawcy i spadkobiercy (imiona, nazwisko, numer PESEL, numer dowodu osobistego/ paszportu, imiona rodziców, miejsce zamieszkania).
• zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem w spadku:
– akt poświadczenia dziedziczenia lub prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, lub (w przypadku, gdy najpierw ma być przeprowadzona sprawa spadkowa) dokumenty potrzebne do poświadczenia dziedziczenia, lub
– odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy oraz dane spadkobierców, którzy zamierzają przyjąć spadek,
– numer NIP spadkodawcy,
– dane zarządcy sukcesyjnego,
– ewentualny tekst jednolity umowy spółki cywilnej, której wspólnikiem był spadkodawca.
• przyjęcie / odrzucenie spadku:
– odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy;
– dane spadkobiercy (imiona, nazwisko, numer PESEL, numer dowodu osobistego/ paszportu, imiona rodziców, miejsce zamieszkania);
– dane innych spadkobierców ustawowych.
Powyższe listy dokumentów zawierają podstawowe dokumenty, które należy przedłożyć celem dokonania czynności. Po zapoznaniu się z nimi Notariusz może wskazać dodatkowe dokumenty, które będą niezbędne do dokonania czynności w konkretnym stanie prawnym i faktycznym.
Celem dokonania czynności w naszej Kancelarii Notarialnej w Koszalinie należy dostarczyć wszystkie wymagane przez Notariuszy dokumenty. Uprzejmie prosimy o dostarczanie oryginałów dokumentów w dniu dokonania czynności (do przygotowania umowy wystarczające jest przedłożenie ich kserokopii).
ZAPRASZAMY DO NASZEJ KANCELARII NOTARIALNEJ W KOSZALINIE
+ 48 94 347 00 08
+ 48 94 347 00 09
+ 48 94 347 00 10
FORMULARZ KONTAKTOWY
Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek pytania zapraszamy do telefonicznego kontaktu z kancelarią lub poprzez wypełnienie poniższego formularza kontaktowego.